فلسفه
ارسطو، نظریة علل یا نظریة تبیین‌های چهارگانه؟

سیدامیرعلی موسویان

دوره 19، شماره 73 ، فروردین 1402، ، صفحه 187-210

https://doi.org/10.22054/wph.2023.70106.2108

چکیده
  کاربرد نابه‌جای «علت» در ترجمة آیتیون و انتقال محتوای مفهومی و متافیزیکی علت فاعلی به سایر علل به‌ویژه علت غایی، سبب تفاسیر و فهم نادرست از این مفهوم بوده است. اگر نسبت میان علت و تبیین در نظر گرفته نشود، خلط میان معنای علت در فلسفة جدید و آیتیا رخ می‌دهد که ناشی ازلحاظ نکردن تفاوت «نظر به واقع» و ذهن یا تمایز مقام ثبوت ...  بیشتر